بندر عباس بازاریاب

ارائه خدمات تبلیغات و بازاریابی

بندر عباس بازاریاب

ارائه خدمات تبلیغات و بازاریابی

  • ۰
  • ۰
ولین گام بشر در راه پرداخت بهای کالاهای مورد نیازش، معاملات پایاپای بدون در نظر گرفتن ارزش کالاهای مبادله شده بود. 

انسان با توجه به موقعیت جغرافیایی محل زندگی خود برخی از اجناس را به‌عنوان کالای با ارزش برای معاملاتش انتخاب کرد. 

به عنوان مثال گندم، گوسفند و صدف در چین، گاو نر در یونان، فیل در مناطق آسیای جنوبی و نمک در معاملات روزمره به جای پول مبادله می‌شد. 

هر چه جوامع بشری متمدن‌تر و داد و ستد‌های روزانه بیشتر می‌شد این نوع اجناس شاید توجیه خود را برای واسطه معاملات بودن بیشتر از دست می‌داد و در برخی اوقات حتی کفاف هزینه‌های زندگی روزمره او را نمی‌داد تا این‌که به جای این کالاها مبادله فلزات گرانبها مثل طلا، مس و نقره شروع شد.

این تصمیم اگرچه برای مدتی بسیار کارآمد بود اما بازهم اشکالی در این بین وجود داشت، چون اقتصاد بین جوامع بشری، گسترش یافته و مبادلات زیادی انجام می‌شد، پس باید مقدار زیادی از این فلزات بین شهرها و حتی کشورها جا​به​جا می‌شد، حمل و نقل این فلزات هم مشکلات خاص خود را از قبیل امنیت و وزن زیاد داشت. 

راه حل این بود که این فلزات با ابعادی کوچک تر به صورت حلقه‌ای وارد مبادلات روزانه بشر شد و رنگ و بوی تازه‌ای را به اقتصاد و مبادلات جوامع بشری بخشید.

سکه از زمان داریوش اول و احتمالا از سال 516 قبل از میلاد با نام دریک در کیسه ایرانیان قرار گرفت و در نهایت تا امروز هم در دستان ما مصرف می‌شود. 

داریوش با توجه به رشد تجارت بین شهرها سکه‌های متفرقه قبلی را به​طور کلی جمع آوری و سکه‌ای را به شکل واحد ضرب کرد تا در سراسر کشور مورد قبول و صرفا جنبه محلی نداشته باشد.

از آن تاریخ به بعد هیچ یک از حکام محلی اجازه ضرب سکه طلا نداشت و تنها با اجازه داریوش می‌توانست اقدام به ضرب سکه نقره‌ای کند و ضرب سکه صرفا در اختیار داریوش بود.

این سکه‌ها تا سال​ها بعد در بازار تجارت حکمفرمایی می‌کردند و دارندگان آنها می‌توانستند با توجه به دارایی خود مال و املاک تهیه کنند و یا به تجارت بپردازند اما هرچه بازار تجارت گسترده می‌شد بشر به سکه‌های زیادتری نیاز داشت، تا جایی که به فکر جایگزینی سبک‌تر برای این سکه‌های سنگین، اما گرانبها افتاد.

پول‌ها از چه تاریخی کاغذی شد
طبق اطلاعات ثبت شده در کتب تاریخی، پول‌های کاغذی ابتدا در کشور چین ساخته و در مبادلات اقتصادی چینی‌ها از آن استفاده شد. اما اگر قصد یافتن تاریخ انتشار اولین اسکناس امروزی را داشته باشیم باید سری به موزه استکهلم بزنیم. در این موزه اولین اسکناسی که سال 1691 میلادی منتشر شد نگهداری می‌شود.
به هرحال استفاده متداول و مستمر از اسکناس یا به زبان فرانسه «آسی نیا» (Assignas) پس از انقلاب کبیر فرانسه شروع شد و به تدریج در جهان رواج یافت. ابتدا قرار بود دارایی‌های دولت (به عنوان مثال در فرانسه زمین‌های حکومت و پس از آن طلا یا نقره خزانه) پشتوانه پول کاغذی باشد. هرچه زمان بیشتری گذشت، این کاغذهای بدون پشتوانه بیشتر توسط دولت‌ها منتشر و گاهی هم باعث دردسرهای بزرگی در سیستم مالی آنها می‌شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی