- رنگ همانا نور است و نور همانا رنگ است.
- همانطور که میدانید قطرههای ریز باران وقتی نور خورشید را از خود عبور میدهند مثل میلیونها منشور شیشهای عمل میکنند و در مجموع، آن نور الوان-شش رنگ-را به وجود
میآورند که اسمش رنگین کمان است.
- حدود دویست سال پیش، نیوتن پدیده رنگین کمان را در اتاق خانهاش ایجاد کردهاست. برای این منظور،
او خود را در اتاق کاملاً تاریکی قرار داده که تنها از یک روزن بسیار کوچک نور به داخل آن عبور میکردهاست، آنگاه با قرار دادن یک منشور سه گوش در در برابر این نور، موفق شدهاست نور سفید را به رنگهای طیف تجزیه کند.
- واقعیت رنگها از طیف رنگ مایهها، به صورت فیزیکی و شیمیایی قابل تجزیه و تحلیل و تعریف هستند. تعاریف آنها از طریق قیاس و مقایسه و توجه به تضادهای رنگی حاصل میگردد. ارزش یک رنگ کرماتیک (رنگین) در برابر رنگ آکروماتیک (بیرنگ) معلوم میشود. ادراک رنگ، واقعیتی است پسیکو فیزیک، از واقعیت پسیکوشیمیک آن متمایز است. همین مسئله پسیکو فیزیک آن است که آن را «اثر رنگ» مینامیم.
- واقعیت رنگ واثرات آن در صورت وجود ترکیبات موزون و هماهنگ، قابل روئیت است، درسایر موارد حالتهای متفاوت و جدیدی به وجود میآورند که در اینجا کوشش میشود با مثالهای گوناگون حالات مختلف آن رابشناسیم.
- یک مربع سفیددر زمینه سیاه بزرگتر از یک مربع سیاه به همان اندازه در زمینه سفید است. در نتیجه از مرزی که برای آن تعیین شده پافراتر مینهد وبیرون میزند. درحالی که سیاه جمع میشود و در خود فرومیرود.
- یک مربع خاکستری روشن در زمینهای سفید تیره به نظر میرسد و همان خاکستری روشن در زمینه سیاه روشن به نظر میآید.
مربع زرد رنگ در زمینه سفید، تیرهتر از همان مربع زردی است که در زمینه سیاه قرارگرفتهاست. زرد در زمینه سفید دارای اثری ملایم ونمودی گرم است، در حالی که در زمینهٔ سیاه، مربع زرد درخشندگی فوقالعاده پیدا میکند و نمودش سرداست و به طرف بیرون حرکت میکند.
- مربع قرمز در زمینهٔ سفید به تیرگی میرود و درخشش آن کاهش مییابد، در حالی که قرمز در زمینهٔ سیاه رنگ به گرمی متمایل می ود و روشنی بیشتر به خود میگیرد.
- مربع آبی در زمینه سفید دارای تیرگی و عمق است و زمینهٔ سفید نیز، از زمینه سفید مربع زرد، روشنتر است.
- هنگامی که دربارهٔ هماهنگی رنگها صحبت میشود، معمولاً قضاوت روی اثرو عملکرد متقابل دو یا تعداد بیشتری رنگ به عمل میآید. تجربیات و آزمایشهای متفاوت در مورد مطابقت ذهنی رنگها، نقطه نظرهای متفاوتی دارند. اغلب درنظر مردم، رنگهای هماهنگ آنهائی هستند که از یک خانواده باشند ویا در عین تنوع،
- تمام اینها عبارت از یک ارزیابی شخصی و بدون تکیه به ارزشهای عینی ودقیق علمی است.
- هارمونی، یعنی تعادل وتوازن بین قدرتهای رنگی. در این باره میتوانیم یک آزمایش جالب در رابطه با عکس العمل فیزیولوژیکی دستگاه دیدمان انجام دهیم. مثلاً:اگر ما برای مدتی به یک مربع قرمز خیره شویم و سپس چشم را ببندیم، یک پس تصویر که به صورت مربع سبزرنگ است درنظرمان ظاهر میشود. (می توان یک صفحه کاغذ سفید راباسرعت روی مربع قرمز قرار دادتا مربع سبز در روی صفحهٔ سفیدظاهر شود). و بر عکس اگر به مربع سبز رنگ نگاه کنیم بعد از مدتی که چشم بسته میشود، مربع قرمزرنگ در چشم ظاهر میگردد. این آزمایش را میتوان بابسیاری از رنگها انجام دادو در چشم انسان همیشه رنگها مکمل رنگ نخستین، ظاهر میشوند. این عکس العمل فیزیکی بدن نسبت به رنگهای جستجویی برای ایجاد تعادل وتوازن است واحساسی است که تضادهای پی در پی را به وجود میآورد.]
- مربع سیاه به همان وضع در نظر ظاهر میگردد.این وضعیت موازنهٔ رنگها، به خودی خود در چشم بوجود میآید.امادر صورتی که به یک مربع خاکستری متوسط که در روی زمینهٔ خاکستری متوسط نگاه کنیم، دیگر آن حالت قبلی که در چشم باقیماند بوجود نمیآید.این آزمایش نشان میدهدکه دستگاه بینایی به خاکستری معتدلی تمایل ونیاز دارد.
- تغییراتی که در ساختمان بینایی به ترتیب فوق به وجود میآید، مربوط به حالات مختلف ذهنی ودستگاه عصب بینایی است. هارمونی رنگها، اعصاب مارا آرامش میدهد، و این حالت پسیکو فیزیکی است که در مقابل رنگهای متضاد مکمل قرار داردو معمولاً رنگ خاکستری نیزچنین آرامشی را در ذهن به وجود میآورد، که هم از ترکیب سیاه وسفید به وجود میآید وهم از رنگهای مکمل؛ یعنی رنگهای اصلی (زرد، قرمز، آبی.
با جلوه یکسانی خودنمایی کنند، ویا رنگهایی که بدون کنتراست (تضاد) در مجاور هم قرار گیرند. بهطور کلی عنوان هماهنگی (هارمونی) یا عدم هماهنگی فقط در رابطه بااحساس انسان است، که به صورت مطلوب بودن یانبودن وجذاب بودن یانبودن مطرح میگردد.
اگر مدتی به یک مربع سفید در روییک سطح سیاه نگاه کنیم، بعد از مدتی که چشم را برگردانیم، همان مربع سفید در نظر مجسم میشود.به همین ترتیب اگر به یک مربع سیاه در سطح سفید نگاهکنیم، و بعد چشم را برگردانیم،
- ۹۷/۰۹/۱۶